Dagens talenter leser ikke epost
Mange av utfordringene i rekruttering skyldes «innavl»
— Det er svært lite mangfold i rekrutteringsfaget. 99,9% kommer fra HR, de færreste har bakgrunn fra software, marketing eller andre sektorer. Det gjør at folk tenker likt, handler likt, og lite ny kunnskap og erfaring slipper til. Vi trenger større diversifisering.
Østenfor telefon, vestenfor epost
Han peker på at det har oppstått en rekrutteringstretthet blant de mest etterspurte fagfolkene. Data scientister blir overrekruttert og overveldes av alle henvendelsene.
Reaksjonen blir gjerne den samme vi har overfor telefonselgere: vi kutter forbindelsen før de får tid til å formidle budskapet.
Eller vi gjemmer oss et sted hvor de ikke finner oss i det hele tatt. Østenfor telefon, vestenfor epost.
— Det har medført at det er blitt en forretningsidé i seg selv å dempe støyen for talenter og ved å tilby tjenester som mer presist adresserer virkelige behov, sier Hung Lee.
Det blir en måte å omgå den første makrotrenden.
Stammekultur
— Veksten i lukkede samfunn på nett hvor likesinnede møtes og stengte porter møter alle andre, — det er en ekstremt viktig trend å merke seg for rekrutterere, sier han.
— Du kan bombardere dem med tilbud, og du kan være kreativ å finne stadig bedre tricks for å faktisk få dem til å motta budskapet, men hva du enn prøver vil det snart bli overforbrukt og utestengt igjen.
Derfor tenker gode rekrutterere som digitale markedsførere i dag. Det er ikke outbound marketing lenger. Det er inbound marketing her også.
«Det er inbound marketing som gjelder i rekruttering også»
«Som antropolog ser jeg hvordan sterke, nasjonalistiske bevegelser, avglobalisering, stammekultur, innenforgrupper og utenforgrupper, alt henger sammen»
Artikkelen er skrevet av coach og journalist Paal Leveraas. Paal er sjefreflektør i det populære nettmagasinet og ukebrevet Tirsdag morgen.