Bufdir droppet det tradisjonelle søknadsbrevet

– Vi opplever at vi får mer objektive og effektive prosesser, hevder HR-direktør Tone Andersson Torske.

CV toppbanner
Tone Andersson Torske

På forsommeren tikket den første stillingsannonsen fra Bufdir ut, der de ba søkerne om en mer utfyllende CV. Og ikke noe søknadsbrev.

– Vi prøver hele tiden å ha en dynamisk tilnærming til hvordan vi jobber med rekrutteringsprosessene. Tanken om å droppe søknadsbrevet kom i utgangspunktet fra en medarbeider i HR-avdelingen, forteller Torske.

Mer standardisert, effektivt og objektivt

Hun kommer til konferansen for offentlig sektor for å fortelle om erfaringene direktoratet har gjort seg med denne metoden så langt.

Årsaken til at Bufdir valgte å sette ideen ut i livet, oppsummeres i tre hovedargument:

– Det viktigste er at søknadsbrevet ikke er en standardisert metode. Noen skriver få linjer, andre skriver to sider. Kandidatene skriver hva de vil, og det er derfor vanskelig å sammenligne dem. Det neste argumentet er at prosessene blir mer effektive, både for søkerne som bruker kortere tid på å søke jobb og for oss som skal gå gjennom søkerlistene. I tillegg får vi mer objektive prosesser, som kan føre til mer mangfold og forhindre diskriminering, sier Torske.

Det handler altså i stor grad om å eliminere støy som ikke har noe med stillingen og jobbutførelse å gjøre, for å holde et stødig blikk på kravene som er stilt i annonsen.

– Det er en erkjennelse at standardiserte metoder er de mest treffsikre, sier Torske og viser blant annet til analysene til Schmidt og Hunter.

– Vi vet også at vi som rekrutterer lar oss påvirke av den unødvendige informasjonen, bevisst eller ubevisst, at vi vurderer denne informasjonen veldig ulikt, og at vi har en tendens til å rekruttere folk som ligner oss selv, sier hun.

Mer effektivt for lederne

I stedet oppfordres altså søkerne til Bufdir nå å bruke et fritekstfelt i CV-skjemaet til å beskrive mer utfyllende om hva de faktisk har jobbet med og hva de har oppnådd i tidligere arbeidsforhold og i forbindelse med studier.

– Men poenget er ikke at man skal putte hele søknadsbrevet inn i CV-en i stedet, understreker Torske.

Så langt har Bufdir brukt metoden på et dusin stillinger, uavhengig av fagdisiplin og nivå.

Tiltaket har blitt evaluert gjennom en kandidatundersøkelse og gjennom kontinuerlige tilbakemeldinger fra lederne.

– Lederne melder at de bruker mye mindre tid til å gå igjennom søkerlistene nå enn tidligere. Vi får også tilbakemeldinger om at de føler seg mer objektive, fordi det er lettere å legge vekt på formelle kvalifikasjoner, sier Torske.

Tar i bruk screeningspørsmål

Kandidatene har også vært tilfredse, men det kommer tilbakemeldinger om at de gjerne skulle kunne utdype noe mer enn det som kommer fram i CV-en.

– Vi justerer underveis. Vi hadde for eksempel en stilling der vi ønsket at nyutdannede skulle søke. De har jo naturligvis en forholdsvis kort CV og trenger en måte å få utrykke motivasjon på, sier Torske, og peker på screeningspørsmål, der kandidatene blir bedt om å svare på det samme spørsmålet, som en måte å løse dette på.

Selv etter en forholdsvis kort periode med denne metoden, er hun ikke redd for å anbefale andre i offentlig sektor å gjøre som Bufdir.

– Målet er alltid å ansette den som er best kvalifisert. Da handler det om å bruke tid på de metodene vi vet hjelper oss til det, og mindre tid på metoder vi mener ikke hjelper oss i den vurderingen, sier Tone Andersson Torske.