Nordmenn er europamestre i arbeidsglede

Norske arbeidstakere har Europas høyeste arbeidsglede, og nordlendinger er de desidert arbeidsgladeste i landet, viser den årlige undersøkelsen European Employee Index fra HR Norge og Ennova. Lavest er arbeidsgleden i Oslo.

Medlemsorganisasjonen HR Norge og det nordiske konsulentselskapet Ennova har årlig de siste årene spurt arbeidstakere over hele verden om deres arbeidsglede. Arbeidsgleden i Norge har alltid vært høy, men i år slår den tidligere rekorder, og arbeidstakere i "lykkelandet" Danmark må se seg selv parkert på en tredjeplass i Europa.

- Mye av årsaken til at Norge gjør det så bra er å finne i vår gode økonomi, som også gir stor trygghet. I tillegg har vi en sterk tillitskultur som forsterker fenomenet, sier HR Norges daglige leder Even Bolstad.

Lokalt i Norge ser vi at folk i våre tre nordligste fylker "gruser" resten av landet i arbeidsglede. Nord-Norge har 73 poeng, noe som er 3 poeng høyere enn snittet for hele landet, og hele 5 poeng høyere enn i Oslo.

- Aktivitetene og veksten knyttet til oljeleting i nord skaper optimisme, som nok i betydelig grad påvirker arbeidsgleden, sier Bolstad. – Men vi ser også at arbeidsgleden over tid har vært høyere jo høyere nord man kommer, så det er ikke den eneste forklaringen. Vi tror det har sammenheng med mindre enheter i næringslivet, som igjen gir større følelse av å være «tett på» virksomhetens mål og strategier.

Tallene fra EEI viser generelt at ansatte i offentlig sektor, og spesielt i omsorgsyrker, har høyere arbeidsglede enn i privat sektor.

- Dette er nok også en faktor som trekker opp arbeidsgleden i nord, legger Bolstad til.

Arbeidsgleden varierer sterkt fra sektor til sektor i arbeidslivet. De aller lykkeligste arbeidstakerne i landet jobber i kulturlivet og i foreninger og frivillige organisasjoner. På jumboplass kommer arbeidstakere i transportsektorene.

Glade meksikanere

I global sammenheng er Norge på tredjeplass i arbeidsglede. India ligger så vidt foran oss, mens arbeidsgleden i Mexico er flere poeng høyere.

- Generelt vil det å ha en jobb i seg selv utløse mer glede enn i land hvor man er mer godt vant og tar det for gitt, sier markedsdirektør Simon Østervig i Ennova.

- Forventninger om fremtiden påvirker arbeidsglede. Det ser vi ikke minst fra land som får «en smell» og hvor forventningene justeres nedover. Da faller arbeidsgleden som en sten, før det eventuelt går oppover igjen eller stabiliserer seg.

Ti på topp i europeisk arbeidsglede Høyest arbeidsglede i Norge
  1. Norge