ALx III: Privat eller offentlig – hvem er best på produktivitet?
Dette er en stor og krevende oppgave med mange metodiske utfordringer spesielt fordi produktivitet kan være vanskelig å måle.
Kommisjonen leverte sin første rapport til Finansdepartementet året etter som «NOU 2015: 1: Produktivitet – grunnlag for vekst og velferd».
De fleste som begynner å jobbe med begrepet «produktivitet» blir fort klar over at dette ikke er enkelt å håndtere.
Forsøker man seg på en type definisjon, ender man gjerne opp med noe i retning av: «Produktivitet er produksjon per innsatsfaktor for en virksomhet, en næring eller et land. Det kan være produksjon per enhet av en spesiell innsatsfaktor, for eksempel arbeidskraft (målt i timer, sysselsatt eller årsverk) eller det kan være total faktorproduktivitet som innebærer en aggregering av alle de forskjellige produksjonsfaktorene.»
Og begynner man å se på forskjellene mellom privat og offentlig sektor, blir bildet enda mer komplisert. Dette gjelder både i forhold til hva som er formålet med produksjonen og som følge av det store innslaget av skattefinansiering i offentlig sektor.
Offentlig sektor driver ikke med profittmaksimering basert på kundenes betalingsevne og -vilje, men skattefinansiert fordeling av velferdsgoder til innbyggerne. Høy produktivitet i offentlig sektor krever generelt et mer omfattende sett med avveininger enn i privat sektor.
Også tidsperspektivet for å vurdere hva som er mest produktivt er ulikt. I privat sektor er målet salget, samtidig som man eventuelt tar hensyn til garantiforpliktelser og omdømme. I offentlig sektor er målet i større grad effekten på innbyggernes velferd over tid.
Selv om de fleste av oss ikke går rundt og har en veldig presis oppfatning av hvordan produktivitet skal defineres og hvor produktiv man selv er, helt nøyaktig, skjønner de fleste likevel nok om hva det handler om til at man kan gjøre sine subjektive vurderinger.
Det betyr at det er mulig å spørre om produktivitet, og at respondentene kan svare noenlunde meningsfullt på denne typen spørsmål[1].
Spørsmålene vi ønsket å få svar på var:
- Hvem er mest produktiv – de som jobber i privat eller de som jobber i offentlig sektor?
- Hvis det er en forskjell; hvor mye mer produktiv er den ene sektoren i forhold til den andre?
- Og ikke minst; hvordan vil de begrunne at det er en forskjell?
Designet var enkelt; vi stilte et sett av spørsmål til et representativt utvalg av Norges yrkesaktive befolkning (N: 897), trukket fra Gallup Panelet. Svarene ble deretter fordelt på de som jobbet i henholdsvis privat (N: 479) og offentlig sektor (N: 416).
Feltarbeidet ble gjennomført rett før jul i 2015.
Hva fant vi?
Ser vi på svarene på spørsmålet «Hvor produktiv mener du at din organisasjon er – alt i alt?», finner vi påfallende liten forskjell mellom privat og offentlig sektor. Transformerer vi svarene til en 0-100 punkts skala; svarer privat 80 mot offentlig med 76 poeng. Dette er en forskjell som ikke en gang er statistisk signifikant gitt det antall respondenter vi hadde.
Siden produktivitet kan oppfattes å være litt vanskelig å forholde seg til og vi ikke helt vet hva respondentene har svart på, valgte vi også spørre om to nærliggende begreper til produktivitet; nemlig kvalitet og gjennomføringsevne[2].
Ser vi på svarene samlet, ser de slik ut:
Produktivitet | Kvalitet | Gjennomføringsevne | |
Privat sektor | 80 | 82 | 71 |
Korrelasjon mot produktivitet | .49 | .42 | |
Offentlig sektor | 76 | 76 | 70 |
Korrelasjon mot produktivitet | .48 | .42 | |
Tabell 1: Nivåskåre på produktivitet, kvalitet og gjennomføringsevne i hhv privat og offentlig sektor. |

Figur 1. Forholdet mellom egen- og oppfattet vurdering av produktivitet over produktivitetsnivåer i privat- og offentlig sektor.
Vi ser nemlig at de som jobber i privat sektor «tar ut» en høyere ekstern vurdering etter hvert som de beveger seg fra å vurdere seg selv fra å være svært/ganske lite produktive til å være svært produktive, da øker nemlig andelen de selv mener vurderer dem å ligge på nivå eller høyere enn realiteten fra 72 % til nesten 90 %. Tilsvarende utvikling er fraværende i offentlig sektor, som ligger flatt på 70 % hele veien.
Den eneste rimelige forklaringen på dette må være at de som jobber i offentlig sektor mener at de har store problemer med å synliggjøre effekten for omverden når de øker sin egen produktivitet. De vet selv har de har blitt mer produktive, men stoler ikke på at omverden fanger det opp.
Her får vi en første indikasjon på at offentlig ansatte er mer defensive i sine holdninger enn de som jobber i privat sektor.
Alle | Privat sektor |
Offentlig sektor |
Offentliges vurdering i % av privat sektor |
|
Barnehager | 18 % | 26 % | 9 % | 35 % |
Sykehus | 29 % | 38 % | 19 % | 50 % |
Aldershjem | 18 % | 26 % | 8 % | 31 % |
Undervisningsinstitusjoner | 16 % | 23 % | 8 % | 35 % |
Kundeservice | 34 % | 42 % | 24 % | 57 % |
Tabell 2. Beregnet oppfatning av hvor mye mer produktive ulike private virksomheter er sammenlignet med offentlige - mellom de som jobber i privat vs. offentlig sektor. |
Beregner vi et snitt over alle disse fire virksomhetstypene, har vi grunnlag for å påstå at de som jobber i privat sektor mener at de i snitt kan bidra til en 31 % produktivitetsforbedring hvis de får muligheter til privatisere denne typen offentlige virksomheter.
Tilsvarende tall for de som jobber i offentlig sektor er 14 %, altså kun 45 % av vurderingen til hva de som jobber i privat sektor selv mener.
Begge grupper forholder seg altså til samme virkelighet, men svarene man gir er avhengig av eget ståsted.
Det virkelig interessante er nå å forsøke å finne ut av hvorfor de som jobber i offentlig sektor mener at private ikke klarer å øke produktiviteten like mye som de selv tror – ved en slik type privatisering. Hvordan er det de som jobber i offentlig sektor tenker annerledes?
Hva er grunnen til at offentlig sektor er mindre produktiv?
For å få svare på dette, stilte vi spørsmålet: «Hva tror du er de viktigste hindrene som gjør at offentlige virksomheter ikke klarer å være like produktive som private?» til de som var enig i utsagnet.
Svarene fordelte seg slik:

Figur 2. De viktigste grunnene til at offentlige virksomheter ikke klarer å være like produktive som private. Svarene fordelt på de som jobber i privat vs. offentlig sektor.