Kompetanseutvikling – behov, forventning og handling

Hva så med arbeidet med kompetanse i forhold til Lai sin modell ovenfor? Vi spurte dem derfor om de jobber systematisk med disse aktivitetene – (1) vet vi hva vi trenger, (2) vet vi hva vi har, (3) hva gjør med et evt. gap
På en skala fra 1 til 7 hvor 7 er helt enig så vi interessant nok at virksomheten i både trinn 1 og 2 skårer litt i overkant av 4, det vil si de er tilnærmet nøytrale. Skåren for trinn 3 er kun på 3.5. Mao ser det ut til vi står en smule i nøytral mht. å iverksette handling.
Vi kartla også virksomhetenes bruk av ulike tiltak;

Mange virksomheter ser ut til å rekruttere medarbeidere med ny kompetanse fremfor å mobilisere eksisterende og tilgjengelig kompetanse. Rekruttering oppfattes ofte som en enkel og farbar vei av mange, men faktorer som tilgjengelig og tid til on-boarding kan raskt tale imot en slik tilnærming. I mange virksomheter har så mange som en fjerdedel av de ansatte et stort uutnyttet kompetansepotensial. Manglende utnyttelse av kan føre til negative konsekvenser både for virksomheten og den enkelte arbeidstaker.
Hvem har ansvaret for utvikling av kompetanse og hvilke forventninger har de ansatte? Som vi ser nedenfor fremkommer det tydelig at de HR-profesjonelle at ansvaret for å bidra til kontinuerlig kompetanseutvikling er delt mellom virksomhet og medarbeider samtidig som de er tydelig på at systematisk utvikling er forventet fra de ansatte.

HR Norge og EY vil i den kommende HR undersøkelsen 2018 sette fortsatt fokus på virksomhetenes fremtidige behov for kompetanse og medarbeidernes forventning til utvikling.
Kilde:
Linda Lai – strategisk kompetanseledelse (2013)
Nordic HR Study 2017