Hvorfor er FINN så innovative? Katalysator Karina er en del av svaret

— Det er ingen motsetning mellom kreativitet og effektmåling, mener Karina Birkeland Lome. FINNs innovasjonskatalysator mener at nye idèer blir best når det ligger systematiske prosesser bak.

Schibsteds rubrikktjeneste FINN har skapt seg et rykte som en av landets mest innovative virksomheter. Det er et omdømme de skaper og pleier hver dag. For selv rykter kan skapes og påvirkes dersom man er innovativ nok, og setter seg tydelige mål.

— Nyskaping skal være basert på prioriterte mål, sier Karina Birkeland Lome, som har den interessante stillingsbetegnelsen «innovasjonskatalysator» på visittkortet sitt.

Selv har hun og hennes kolleger to overordnede ambisjoner.

For det første skal hun sikre at FINN har en kultur som er preget av innovasjon og gode prestasjoner.

For det andre skal hun sikre at FINN har og fortsatt skal ha et omdømme som en innovativ organisasjon.

— Vi har klare mål på disse tingene, sier hun. — Hva gjelder vårt innovative omdømme har vi et mål akkurat nå på at vi får to forespørsler hver uke. Hvis den ligger på null eller en over tid, kan det tyde på at vi ikke når ambisjonen vår om å ha et godt innovasjonsomdømme, og da setter vi oss ned og finner innsikt og idéer til hva vi kan gjøre for å nå vårt mål.

Karina er ikke alene. Hun har tre kolleger i avdeling innovasjon og prestasjon, og innrømmer gjerne at å holde seg med en slik stab er en luksus de færreste tar seg råd til.

Men den ekstremt konkurranseutsatte, evig selvutviklende nettjenesten har hyggelige tall i regnskapene, og noe av overskuddet pløyes inn i fremtiden ved at de investerer i nettopp systematisk innovasjon.

— Vi er i et marked hvor «winner takes it all», og er helt avhengige av å ligge et hestehode foran, sier Karina. — Senest denne måneden fikk vi en ny konkurrent som kjører heftige TV-annonser med direkte brodd mot oss som markedsleder. Derfor har vi nye versjoner av FINN hver dag. Og derfor har vi fire ansatte som har som sin viktigste jobb å stikke fingeren i sida på lederne og minne dem om å skape rom for innovasjon.

Karina skal fortelle om FINNs metode på konferansen «HR Norges Beste» i desember. Men allerede nå kan vi avsløre at det ikke handler om å hive en gjeng impulsive, kreative ungdommer med blinkende markør på høyre øye inn i en boks og riste sammen.

Ikke bare det, i hvert fall.

— Det skal ikke være tilfeldig om vi skaper resultater, sier Karina. — Derfor jobber vi systematisk med en felles måte å jobbe på. En av hemmelighetene er å jobbe brukerorientert, målstyrt og iterativt. Friske idéer er innebygd i arbeidsprosessen til alle i FINN.

Mye av jobben hennes er å få team til å jobbe godt sammen. Og det er ikke alltid lett å begrense seg til å være bare en katalysator, forteller hun.

— Noen ganger har jeg lyst til bare å gjøre det for dem. Men det er viktig å begrense seg. De beste lederne har en katalysatorrolle. Ledere skal ikke gjøre selv, de skal inspirere og motivere andre.

Innovasjonskatalysatoren er ikke en del av HR i FINN, men en egen avdeling for innovasjon og prestasjon.

— Men vi kunne gjerne vært det, og vi har et tett samarbeid med HR, sier Karina.

Og i virksomheter som ikke har overskudd til å ha en egen innovasjonsstab er det naturlig at dette er en del av HR. Det handler tross alt om å bidra til organisasjonsutvikling og vekst. Men som mye annet HR så gjerne skulle gjort, blir det ofte prioritert ned til fordel for andre, mer opreative oppgaver.

Karina kan ikke hjelpe deg med mer tid, men hun kan fortelle deg noe om hvordan du kommer i gang hvis du skulle finne den tiden.

— Tre ting, sier hun.

— Jobb systematisk over tid. Utvikle ledere til å være innovasjonskatalysatorer selv. Og husk at skal du bygge kultur, kreves det struktur.

— Struktur skaper skaper kultur, avslutter hun.