Rett før avtalt Skype-intervju med tech-guru Jason Averbook kommer det en mail. «Kan du ringe meg på mobilen i stedet? Jeg får ikke Skype til å virke.»
Det er ettermiddag i Oslo og tidlig morgen i California. Jeg slår mobilnummeret til Jason Averbook, og starter med ertende å påpeke ironien i at en av verdens største HR-teknologiguruer sliter med å få teknologien til å virke.
Han ler godt i sin ende, som åpenbart er i rushtrafikken i LA på vei til jobb.
— Det er teknologiens feil, sier han, og tilføyer:
— Det er forresten en av de største hindringene for bedre bruk av HR-teknologi – at man skylder på teknologien.
Jason Averbook er CEO i The Marcus Buckingham Company (TMBC). Marcus Buckingham har skrevet en rekke bestselgende business-bøker hvor budskapet er at det er viktigere å fokusere på hva man er god på enn hva som ikke fungerer. TMBC ble startet i 2006 og utvikler teknologi som understøtter dette styrkefokuset.
Jason Averbook er også forfatter, mest kjent for boken «HR from Now to Next». Spørsmålet han adresserer på HR Tech 2016 er hvorfor teknologiprosjekter — ikke minst de som er knyttet til HR — så ofte feiler, og hva som skal til for å bli en vinner i stedet.
— De fleste av mine foredrag handler om hvordan man gjør et kvantesprang fremover ved å lære av feilene som er gjort i fortiden, sier Jason.
— Lær leksene av de som har gått fra stormaskiner til klient-tjener til skytjenester.
Første lekse er: Det er ikke alltid dataen som har skylda.
— Du skal ikke alltid klandre teknologien. Vellykket implementering av teknologi handler 90 prosent om folk og prosess. Skap prosesser som folk vil bruke. Gjør systemene mer personsentriske.
Jason har jobbet med HR-teknologi i 22 år, inkludert en lang rekke år i PeopleSoft, teknologiselskapet som etter en årelang fiendtlig oppkjøsprosess ble overtatt av Oracle. Han er klar på at det sjelden er leverandørene og systemene de leverer som bør lastes når teknologiprosjekter går ad undas.