Har du Z på maken?

Det er nesten 300.000 av dem i Norge, og mange er allerede i jobb. Resten kommer og banker på døren din om få år. De kalles generasjon Z, og skal vi tro enkelte forskere og synsere har arbeidslivet aldri Z på maken.

HR Norges Tone Rose Todalshaug er generasjon X. Da hun startet sin karriére, var den største drivkraften å løfte andre mennesker.

15 år gamle Elise By Olsen er generasjon Z. Hun har allerede startet sin karriére. Drivkraften er synlighet, påvirkning og suksess.

De to generasjonene møtes til "duell" i november.

Elise er allerede godt kjent som gründer og verdens yngste redaktør. Hun driver Recens Paper, et motemagasin. Hun har vært med å starte et bloggnettverk for motebloggere, hun planlegger sitt eget byrå, og jobber i en motebutikk og som modellspeider.

I tillegg går hun visstnok på skolen.

For dette usedvanlige mennesket passer det absolutt med et "Z på maken!".

Men Elise By Olsen er ikke representativ for alle sine jevnaldrende.

Verdiene og holdningene hun synliggjør er likevel noe vi ser går igjen i større eller mindre grad i generasjon Z.

For Z-ene er virkelig annerledes. Noen av punktene de skiller seg fra eksisterende generasjoner i arbeidsmarkedet skal i følge både norske og internasjonale kilder være:

  1. De er flittige, og jobber hardt. Generasjon Z renner på ingen måte over av fremtidsoptimisme og urealistiske forventninger. De tror selv at de må stå på og jobbe hardt for å gjøre suksess, og nettopp suksess og karriére er en viktig drivkraft.

    Gründeren Elise By Olsen er et unntak. I den grad generasjon Z drømmer om å starte egen virksomhet er det fordi de vil sikre fremtiden. Et stort flertall drømmer i stedet om mellomstore og store, etablerte virksomheter som sine fremtidige arbeidsgivere.

    Der deres forgjengere i generasjon Y i større grad søkte innovasjon, originalitet og verdier i jobben, søker Z stabilitet, gode inntekter og en god balanse mellom jobb og privatliv.
  2. De vil bli gode lagspillere med nesten alle kolleger. Denne bite-tenna-sammen-og-stå-på-generasjonen frykter i liten grad samarbeidsproblemer med verken generasjon Y eller generasjon X, selv om det nok ligger an til noen dueller mellom X og Z.

    Men den eldste generasjonen, baby boomerne -- du vet de som vokste opp i en blomstereng på 60-tallet -- der lukter det trøbbel.

    I en undersøkelse fra USA tror nesten halvparten av Z'erne at det vil kunne bli samarbeidsproblemer med denne generasjonen.
  3. De er mer opptatt av påvirkning enn verdier. Selv om Z'erne er opptatt av verdier, samfunnsansvar, og ikke minst klima, så er det en underliggende drivkraft som er enda sterkere hos dem. Det er mye som tyder på at du kan legge verdibegrepet litt diskret til side når du kjører workshop for dem. I stedet kan du dra fram "purpose"-ordet: Hvilken forandring skal vi gjøre i verden?

    Du vil få svar, og raskt forstå at de i tillegg gjerne vil ha navnet sitt på den forandringen.

    Generasjon Z — også kalt generasjon prestasjon — er full av flinke gutter og kanskje enda flinkere piker.

    At de er vokst opp med internett som en naturlig del av livet innebærer også at de har en langt videre horisont enn tidligere generasjoner. Det er bra, og samtidig skremmende. Verden er så stor, så stor, det er så utrolig mange dyktige mennesker der ute.

    Hvis du ikke er synlig, teller du ikke med.

    En stor del (74 prosent) av den amerikanske Generasjon Z jobber riktignok frivillig, men ikke "frivillig" som i for en god sak, men "frivillig" for å få en fot innenfor i arbeidslivet.
  4. De er digitale nomader og har tendenser til digital engstelse: Generasjon Z har aldri levd i en verden uten internett, og det meste av livet har de levd med en smarttelefon i hånda. Til tross for dette svarer Z'ere, i likhet med andre aldersrgupper, at ansikt-til-ansikt-kommunikasjon er best.

    På den annen side finner vi tegn på emosjonell ubalanse hos hele 79 prosent av dem dersom de fratas sine elektroniske redskaper.