Anonym giganteksportør av ekspertise fikk Kompetanseprisen

​- Kompetanseprisen er en viktig anerkjennelse av mange års innsats, sier daglig leder Frode Jensen i National Oilwell Varco (NOV).

Spør du folk flest om hva de vet om NOV, vil du få mange flakkende blikk. Men NOV er en av mange relativt anonyme giganter i Norges mest suksessrike eksportnæring: Offshore-teknologi og kunnskap.

- Vi produserer minimalt i Norge. Du kan jo tenke deg - vi er 3.800 ansatte og omsatte i fjor for 20 milliarder. Det kunne vi ikke gjort dersom de ansatte sveiset stål i en fabrikkhall på Sunnmøre, sier Frode Jensen.

NOV er en kunnskapsdrevet bedrift, og lik andre bedrifter i denne kategorien er talent den viktigste råvaren.

Kristiansand-delen av selskapet startet som Hydralift. Oppkjøp og sammenslåinger med Hitec, Asker Procon og Molce Stålprodukter ga rask vekst, og i 2002 ble det hele kjøpt av amerikanske National Oilwell Varco, som på verdensbasis har 50.000 ansatte.

- Det var en "match made in heaven", sier Jensen. -- Siden den gang har vi tidoblet omsetningen og tredoblet antallet ansatte.

Kombinasjonen av ulike globale aktører med ulik, men komplementær kompetanse, gjorde NOV til en "plug-and-play" leverandør for verft over hele verden.

- De lager skroget, vi lager all innmaten som skal til for at installasjonene skal fungere, sier kommunikasjonsansvarlig Kjell Anders Olsen i selskapet.

NOV får HR Norges Kompetansepris etter mange års målrettet arbeid med talentutvikling på alle plan. Juryen er spesielt imponert over deres fokus på individuell utvikling, - et fokus som starter på toppen i ledergruppa, og gjennomsyrer hele organisasjonen.

- Vi investerer mye, både i "hardware" og "software" hva gjelder folkene våre, sier Jensen. -- Vi har hatt en utrolig vekst. Bare ifjor hadde vi netto 400 nye ansatte her, og i år skal vi ha 200 til. Muligheten for personlig utvikling og vekst er et konkurransefortrinn når det gjelder rekruttering og et lojalitetsbyggende moment når det gjelder å holde på ansatte. Rent bortsett fra at det er viktig å få folk raskest mulig opp på et visst nivå.

Mye av treningen av norske ansatte gjøres i fire simulatorer hvor utstyret er det samme som ute i felten.

- Vi har alltid hatt en filosofi som tar utgangspunkt i å la folk få prøve seg. Om noe har endret seg de siste årene, så er det at de ikke lenger får prøve seg "live", sier Jensen.

Kundekrav, sikkerhetskrav og rammebetingelser i denne bransjen tillater ikke lenger det. Men med simulatorene får NOV-ansattel likevel opplæring under forhold som ikke er til å skille fra virkeligheten.

Oppkjøp og fusjoner er ikke alltid positive. Intuitivt kan mange tenke at det å slå sammen en bedrift fra Kristiansand, Sørlandet med en fra Houston, Texas, borger for noen solide kulturkollisjoner. Men så synes ikke å være tilfelle for oppkjøpet som gjorde Hydralift til NOV.

- Grunnen var at det var en utrolig bra match med våre kunnskaper om engineering og prosjektgjennomføring og den kompetansen NOV har internasjonalt, sier Jensen.