Velkommen om bord - Vellykket påmønstring av nye medarbeidere
Få hele teamet involvert
I dag er påmønstring et nytt og viktig tillegg til enhver leders sjekkliste. Organisasjonene innser at det ligger en stor avkastning i å investere i denne unike bryllupsreiselignende perioden. Det handler i stor grad om å sikre at den nye medarbeideren føler seg velkommen og komfortabel i sine nye omgivelser, samt å minimere tiden det tar før vedkommende er oppe og går som et produktivt medlem av sitt nye team.
Tradisjonelle orienteringsoppgaver må selvfølgelig fortsatt være på plass, uansett om disse gjennomføres av nærmeste leder eller HR. Enkelte skjema og formaliteter slipper man ikke unna, men husk imidlertid at når din nye medarbeider kommer hjem til familien sin etter første dag på jobb, så er det både i din og hennes interesse at hun har noe mer spennende å fortelle om enn at hun fylte ut over 30 skjemaer på én dag.
De fleste ledere prioriterer å orientere den nye medarbeider om virksomhetens strategi og formelle strukturer, regler og rammebetingelser. Alt dette er viktig, men Watkins mener fokuset først og fremst bør være på intern kultur, dynamikk og politikk. Og du bør ikke vente for lenge med å ta tak i disse temaene; du har som leder ansvaret for å lage en anledning.
Effektiv påmønstring starter allerede i løpet av rekrutterings- og ansettelsesfasen. Det vil si at du har en potensiell ansettelse og påfølgende integrering av vedkommende kandidat, mens du intervjuer og vurderer. Dette fordrer at du snakker ærlig om hvordan ting fungerer i virksomheten, og at du tydelig viser at du er åpen for å svare på spørsmål.
Deretter, når kandidaten er blitt en nyansatt, sett av tid i deres første møter for å fortsette denne åpne dialogen. I tillegg kan du hjelpe din nye medarbeider ved at dere i startfasen har en fast debrifing etter alle møter, der hun får hjelp til å forstå og fortolke dynamikken i møtet.
Watkins anbefaler at du som leder mobiliserer hele laget ditt i jobben med å få den nye lagkameraten opp å gå. Gjør det til et "kollektivt ansvar" å sikre at den nyansatte oppnår trivsel og resultater i teamet.
Ikke overse de små tingene
Sett deg selv i den nyansattes sted. "Du ønsker å være sikker på at hans første dag er minneverdig på en positiv måte", sier Grote. Også han vektlegger de små tingene: "Snakk med kollegaer for å koordinere dere slik at den nye lagkameraten ikke spiser lunsj alene den første uken.» Han erkjenner at dette kan virke kjedelig og banalt, men mener det reelt gjør en stor forskjell for den som er ny i teamet.
Veien til en vellykket påmønstring går fra kultur og de små tingene til fadder og forventningsavklaring. I en travel jobbhverdag der den nyansatte fort blir alle og ingens ansvar, trenger man tydelig lederskap, standardiserte HR-systemer og en entydig og transparent struktur som motpoler til hastverk, tilfeldigheter og forskjellsbehandling.
Også dette kan læres.
Lær mer!
For ytterligere inspirasjon og læring, meld deg på kurset «Onboarding» 23. august i regi av HR Norge, du kan også se videoen Onboarding på HRtv.
Artikkelen er delvis basert på følgende publikasjoner:
Making Onboarding Work, Dick Grote https://hbr.org/2011/06/making-onboarding-work/
Technology Can Save Onboarding from Itself, Keith Ferrazzi https://hbr.org/2015/03/technology-can-save-onboarding-from-itself
How to Get a New Employee Up to Speed, Sara Stibitz https://hbr.org/2015/05/how-to-get-a-new-employee-up-to-speed