Øk din gjennomslagskraft med historiefortelling
På HR-konferansen for offentlig sektor 2023 kan du lære hvordan du kan bruke historiefortelling i din kommunikasjon. Dit kommer Hilde Johanne Aafoss og forteller hvordan du kan bruke historiefortelling til å øke din gjennomslagskraft.
- Det er flere grunner til at det er viktig, når vi fletter historier inn i budskapet spiller vi på flere strenger og aktiverer flere områder i hjernen slik at budskapet når dypere inn til de du formidler til.
Vi spiller ikke bare på det rasjonelle, men også det sanselige og emosjonelle slik at vi skaper en opplevelse for mottaker, en annen opplevelse enn bare rene teoretiske fakta.
- Med historier skaper du indre bilder, slik at den som lytter kan levende se for seg det du forteller, budskapet får mye større kraft og kommer sterkere frem.
Når du tør å by på en historie byr du på deg selv noe som skaper tillit og kontakt – ved at du ikke bare formidler noe rent teoretisk.
- Når vi baker et faglig budskap inn i historier blir det så mye lettere for andre å huske det du sier fordi du lager en opplevelse for de som lytter. Du setter informasjon inn i forståelig sammenheng som fører til at mottaker ser for seg det du formidler på en annen måte, sier Hilde Johanne Aafoss.
- Hva er de fire F-er og hvorfor er disse viktige?
- Finne historier – du må være bevisst på hva du skal gi i den enkelte historien, bestem målet ditt før du lager historien og finn det fellesmenneskelige i historien.
- Forme historien – gi den en form, en begynnelse et midtparti og en slutt. Når du former budskapet, er det lurt å lage flere skisser.
- Foredle historien – ha tydelig begynnelse og en tydelig slutt. Forbered deg ved å fortelle historien til de rundt de og hør hva de får ut av historien. Lytterne er ditt viktigste verktøy for å lage en god historie, så sjekk om den stemmer med det du vil de skal oppleve.
- Fortell – når du er klar for å finne hvordan du skal fortelle historien må du huske å ha et levende kroppsspråk. Du skaper liv ved å dra frem det sanselige – fortell sanselig, bruk følelser og levende kroppsspråk.
Disse fire punktene er viktige fordi historiefortelling handler om å skape indre bilder for de som lytter, male budskapet med ord. Buker du disse 4 F-er og trener på å lage historier alle kan kjenne seg igjen i, da får du lytteren til å leve med i det du sier og blir følelsesmessig berørt. Vær gjerne personlig men ikke privat når du lager en historie og husk at fortellingens magi ofte ligger i de små detaljene, sier Aafoss.
Fortellingens magi ligger ofte i de små detaljene
- Hilde Johanne Aafoss