Pro bono - den raskest voksende formen for frivillighet blant ansatte i bedrifter
Tradisjonelle former for frivillighet blant bedrifter er blant annet ulike former for dugnadsarbeid, innsamling av penger og salg av produkter der inntektene går til et godt formål, mens ved å donere profesjonelle pro bono-tjenester benyttes ansattes kjernekompetanse for å skape verdi uten å ta betalt for tjenestene.
I Pro bono-prosjekter braser kompetanse, energi og engasjement sammen i møtet mellom non-profit og for-profit kultur. Nye geografier, nye markeder og nye økonomier representerer en spennende arena, der et ønske om å løse samfunnets utfordringer er grunnleggende drivkraft.
Ifølge CECP sin siste rapport, har 53 % av europeiske bedrifter etablert et pro bono program. Det å gi sin tid og kompetanse, på frivillig basis, såkalt «Skills-Based Volunteering», har vist seg å gi også bedriftene som har etablert slike programmer stor verdi over tid.
Norske bedrifter ligger langt etter og har ennå ikke oppdaget gevinsten ved å donere bort kompetanse, mens amerikanskeide og franskeide selskaper i Norge ser gevinsten, og har allerede etablert sofistikerte og betydningsfulle pro bono-program. Dette engasjementet bør også norske bedrifter koble seg på og bidra til, for her kan man faktisk hente ut konkrete gevinster i form av lokal tilknytning, samfunnsrelevant engasjement og synlighet, økt lojalitet blant ansatte og innovativ kompetanseheving, for å nevne noen.
Hva er «Skills-Based Volunteering» eller kompetansebasert frivillighet?
Kompetansebasert frivillighet kan enten være basert på at enkeltindivider selv engasjerer seg i arbeidet til en ideell organisasjon, og derigjennom tilbyr sin spesielle kompetanse, gjerne via en ideell formidler. Eller at bedrifter legger til rette for at de ansatte skal kunne bidra på prosjekter for ideelle organisasjoner, organisert gjennom et strukturert program, utviklet og styrt av bedriften.
Gjennom kompetansebasert frivillighet, kan bedriftene tilby spesifikk kunnskap og unik erfaring som de ansatte besitter, noe som ofte er det ideelle organisasjoner trenger aller mest. Bedrifter kan tjene på å betrakte denne formen for «sosial investering» som del av sin strategi. Denne faktoren er spesielt viktig der bedriften ser etter måter å demonstrere en løpende forpliktelse til samfunnet på, og å diversifisere sin tjenesteportefølje. Kompetansebasert frivillighet er helt klart med på å utvikle nye verdiforslag som bedriften kan bygge videre på og oppnå konkurransefordeler ved å anvende kommersielt.