-- Når man etablerer en belønningsstrategi basert på hva alle andre gjør er det som regel fordi man ikke har tenkt gjennom det, sier seniorrådgiver Carl Sjöström i Hay Group UK i et intervju med HR Norge.
Svensken er etablert i Storbritannia og er en av det globale konsulentselskapets mest etterspurte eksperter på belønning. I oktober kommer han til Norge og HR Norges arrangement Belønningsdagene.
Da, som nå, vil hans viktigste budskap være at å tenke selv er viktigere enn å følge strømmen.
-- Selv om alle andre gjør det, er det ikke sikkert det er rett for din virksomhet, sier han. -- Når du betaler dine ansatte gjør du det ikke bare for å kjøpe tjenester fra dem. Like viktig er belønning som et virkemiddel for å fremelske ønsket atferd, kultur og holdning.
Det handler om mye mer enn penger, i følge Sjöström.
-- Jeg jobbet med et selskap der arbeidsmoralen sank dramatisk da man flyttet på fruktfatene, sier han.
-- I et annet selskap steg stemningen sterkt da akvariet med gullfisk ble fjernet. Den gjengse holdningen der var at dette var en helt unødvendig kostnad.