Hvorfor ukentlige allmøter med 75.000 deltakere fremdeles er en god idé

Da Nina Bjørnstad begynte i Google forsto hun hva en transparent og åpen forretningskultur egentlig er.
Nina Bjørnstad

Norsk-amerikanske Nina Bjørnstad er sjef for Google Cloud Consulting i Nord-Europa. Hun har vært i selskapet i snart fire år, og hennes forrige arbeidsgiver var Microsoft UK. I løpet av de fire årene har hun adoptert et tankesett som mange virksomheter gjerne vil ha, men få faktisk har greid å bygge inn i kulturen.

Det handler om å dele alt med alle. Fra det øyeblikket du oppretter et dokument har du tusenvis av kolleger som kan se alt som gjøres med dokumentet og komme med sine innspill.

— Vi sikter mot full åpenhet, og all informasjon deles, sier hun. — Tradisjonelt sitter en snever krets på toppen av virksomhetene med mest informasjon, men vi har snudd pyramiden på hodet og gitt informasjonstilgang — og makt — til de store massene i de lavere lagene i pyramiden, forteller Nina.

Google-kulturen er ofte blitt beskrevet som litt kaotisk, dynamisk og åpen, rotfestet i et sterkt etisk fundament. Siden starten på 90-tallet har selskapet vokst til 75.000 ansatte, men de prøver fortsatt å holde på kulturen som har vært med fra starten.

Blant annet holder gründerne Sergey Brin og Larry Page fremdeles ukentlige allmøter, såkalte «all hands meeting». TGIF-møtene startet da de var omtrent 50 ansatte som et ukentlig fredag ettermiddagmøte for å dele informasjon. Fremdeles kjøres det hver fredag, men de fleste deltakerne er der virtuelt. Med titusenvis av ansatte er det praktisk vanskelig å svare på alle spørsmål, derfor bruker de teknologi for å stemme opp de spørsmål som stilles. De som får flest stemmer besvares av gründerne eller andre i toppledelsen.

Nina Bjørnstad mener at denne kulturen er overlegen i en tid preget av uforutsigbarhet og raske endringer.

— Transparensen gjør at vi ser og forstår trender raskere og derfor er i stand til å handle raskere, sier hun.